أخبار مصر

مدرس يحفز طلاب الثانوية العامة قبل شهرين من الامتحانات من خلال فيديو

 

 

✍️ مناررشاد

 

قام معلم مصري يدعي حسن ممدوح بنشر فيديو عبر صفحته على الفيس بوك يحفز فيه طلابه ، بعد حالة التوتر التى أصابتهم بسبب جدول أمتحانات الثانوية العامة 2023 .

 

قال المعلم حسن ممدوح انت مخضوض ليه من جدول أمتحانات الثانوية العامة 2023 ما كان كدة كدة هينزل أى يوم ، وأنت ليه لما شوفت الجدول أتخضيت من ترتيب المواد مع أنه نفس الترتيب إلى بينزل في جدول الثانوية العامة كل سنة .

 

وقال : إلى مفروض نفكر فيه حالياً بس هو هانعمل ايه في ١٠٠ يوم إلى باقيين على الامتحانات ده التفكير الأيجابي اللي هايطلعكم أوائل .

 

وقال أيضاً : أن كل يوم لو ذاكرت من 5 إلى 6 ساعات ستصبح حصيلة مذكرتك 600 ساعة في اليوم وده هيفرق معاك جداً ، ومن الممكن إنهاء منهج المادة الواحدة في 21 ساعة فقط.

 

أنى أنا عايزك كل يوم يعدى تكون مخلص كل حاجة وتكون راضى باللي أنت عملته ، ربنا مش هيساوي بين إلى بيذاكر طول سنة وباللى مش بيذاكر والى بيذاكر ٤ شهور دول ، ومن واقع خبرتى إلى بيجتهدوا في المذاكرة حالياً في هندسة وحاسبات ومعلومات.

 

وأضاف: إنى لازم أحسس أهلى أن خلاص جدول نزل وأنى قد المسئولية وأنى حقق حلمى وحلم أهلى ، وأن لازم الأهالي يشجعوا ولادهم في البيت ويساعدوهم علي تنظيم الوقت .

 

وأوضح : أن في ظل ظروفنا الاقتصادية الصعبة إلى هيخليك سعيد هى شهادتك .

 

وأشار : أن قدامك 100 يوم عايز بعد ١٠٠ يوم تدخل الكلية إلى بتحلم بيها وتبقى بطل ، ولا تدخل أى كليه وتبقى إنسان عادى ، ربنا بيشوف إلى بيجتهدوا ويجازيهم خير.

 

ولفت : لازم تعمل خريطة نمشى بيها في شهر مارس شهر ده أخره رمضان وحذر من تكاسل فى رمضان و وادعي عشان ربنا يكرمك ، لأن بعد رمضان هيبقي فاضل شهر واحد على الأمتحانات.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

لديك مانع اعلانات فضلآ قم بتعطيله لتستطيع استخدام موقعنا