تقارير وتحقيقات

الجيش يقضي على مزرعة أبو أنس وأحداث مثيرة شهدتها الحلقة ال6 من مسلسل “الكتيبة 101”

الجيش يقضي على مزرعة أبو أنس وأحداث مثيرة شهدتها الحلقة ال6 من مسلسل “الكتيبة 101”

✍️ ملك علاء

بدأت أحداث الحلقة السادسة بظهور الإرهابى وهو يقول إلى نور “استنى عندك تعال لهان ما قولتى أنت من وين” فيقول له نور “أش ودك من وين أنا مش خدت اللي ودك إياه من العريش” فيقول له “من وين من العريش” فيقول له “واش بتعرف في العريش لهجتك مش من بلدنا من المساعيد عند الإذاعة انا ساكن أنه” فيقول له “طب يلا خلاص امشى روح”.

ثم نرى ضابط وهو يتحدث في اللاسلكي ويقول “ثابت المقدم نور تمام” ونرى نور يقول عبر اللاسلكي “101 مقدم نور ينادي انا مع باقي المجموعة مستني الاحداثى” فيقول له القائد “نور لما يوصلك الاحداثى عايزين تأكيد بصري واضح لهدف” فيقول له نور”تمام يا فندم” ثم نري القائد يقول” هنبلغ القوات الجوية بالاحداثي”.

ثم ننتقل بالأحداث إلى الارهابى ونراه يقول”الله وأكبر الله وأكبر غزوة موفقة” فيقول له الارهابى الآخر”الحمد الله الأمر سهل وبسيط والله عم فكر نكررها ونجهز غزوة تانية قبل الغروب” فيقول له “لو هتكررها ما تسبش حد عايش خلاص الكل صار عارف أن أحنا اللي بنتحكم في الطريق واللى بيعدي عليه يبقى بيتحدانا زى ما اتفقنا”.

فيقول له ” ما تقلق والله لوريهم العين الحمراء سلامو عليكم” ويتركه ويذهب ثم نري الإرهابي يقول لرجالته “عايز كل الحاجات دي تتخزن علشان هتتوزع والعربية تروح الورشة بس ما تنسوا تشيلو النمر” ثم نرى الطائرات الجوية تقوم بتفجرهم ثم نري المقدم خالد هو ورجالته في مكان الانفجار ونراه يقول “أحمد عايز كل حاجة تتصور” فيقول له “تمام يا فندم”.

ثم يقول”هيثم اللي باقي من الجثث عايزين عاينات DNA ليهم أتأكد من الموضوع ده بنفسك” فيقول له “حاضر يا فندم ” ثم يقول له أحد رجاله “ضربة قوية جداً عددهم مش قليل عالفكرة المكان كله كان متشرك بعبوات كتيرة واصلة لنفقين تحت الأرض ده كان حد مهم” فيقول له خالد “كان” ثم ننتقل بالأحداث إلى الارهابى ناصر وهو يقول لأبو أسامة “كمال والدكتور سلمونا شحنة الصواريخ”

فيقول له أبو أسامة “دكتور شاطر أنا شايف أن وجوده معانا هيفيدنا علشان كده عايزين تقنعه بأنه يبايع التنظيم” فيقول له “أنا في الأول كنت متحمس له لكن أنا المرادي مختلف معاك يا أبوأسامة الدكتور كلب فلوس ميهموش غيرها واحنا محتاجين المؤمن بالقضية” فيقول له “هتظل طيب لوقت إيش يا ناصر الدكتور قضيته هي قضيتنا وهي التمكين مين ما بيحب الدراهم الكل بيريد الدراهم”.

ثم نري أحد رجالهم وهو يدخل عليهم ويقول “الجيش ضرب مزرعة أبو أنس ورجالة كتير ماتوا” فيقول له أبو أسامة “كيف وصلوا لها” فيقول له “محدش يعرف” فيقول له ناصر”وأبو أنس فين وأبو هاجر” فيقول له ” أبو أنس مات وأبو هاجر الحمد الله قدر أن هو يهرب بس هو مصاب ودلوقتي موجود في المقاطعة” فيقول له ناصر”رتبو نقله لمكان تاني وشدد على العناصر لازم تعرف لو في أي تحرك لتواغيط حوالينا عرفوا المكان ازاى”.

فيقول له أبو أسامة “ده اللي لازم تعرفه أبو دعاء أكيد هيسال ولازم نلاقي إجابة لله الأمر من قبل ومن بعد” ثم ننتقل بالأحداث إلى إسلام وهو يقول لنور “أول ما لقيتك لفيت ورجعت قلت بس كده باظت بس عيب عليك مسنطر الصليبة كنت هنولهاله في قلبه” فيقول له أحد رجاله “وربنا يا قائد كنا هندخل نجيبك من وسطهم”.

فيقول لهم نور “عارفين يا رجالة أول ما الرجل ده قلي استنى وأنا لفيت فكرت في أية افتكرت أنى مخفف كلة هنا وقولت شعري هيقع قدامه وبعدين قعدت أفكر أقوله أية أنا عندي مرض جلدي وشعري بيقع في الشمس” ثم يقول له أنا قلبي حاسس يا قائد انك هتعزمنا علي شوية محاشي ورز معمر حد عايز يزود حاجة فيقول نور أنت اللى هتعزمنا يا أسلام فيوافق.

ثم ننتقل بالأحداث إلى المقدم خالد وهو يجلس في مكتبه ويدخل عليه هيثم فيقول له خالد “ازيك يا هيثم عملت أية في تحليل النشاط اللاسلكي” فيقول له “في نشاط كتير بس الإشارات قصيرة من بعد العملية الأخيرة واضح أن أن في قيادات بتغير أماكنها ومجموعات الرصد ياما بتامن الطرق أو بتحاول تعمل تمويه عن تحركتهم بإشارات لاسلكي تتكرر كتير اسم همام غير الكلام عن الثأر شوية كلام تحفيزي لباقي العناصر”.

فيقول له خالد “طبيعي بعد اللي حصل احنا محتاجين ننقل أبو عمار لجهاز القاهرة عايزين نطور استجوابه” فيقول له “بيتهيالى الراجل ده لو فتح في الكلام هيكملنا بقيت شجرة التنظيم والقيادات في المنطقة” فيقول له “موت أبو أنس هيربكهم شوية هيخليهم يغيروا أساليب التأمين والتحركات بتاعتهم وهيخليهم يشكو في بعض” فيقول له ” في حاجة كمان يا فندم أنا اختارت مكان في زويد كسيف هوس لمجموعة العمل الخاص عايزين نعرضه على سيدك علشان نبدأ تجهيزه”.

فيقول له “هعمل كده أول ما ارجع من القاهرة جهز أبو عمار علشان يتنقل” فيقول له “تمام يا فندم” ثم ننتقل بالأحداث إلى القطاع 101 ونرى عربية بها مياه تدخل إلى القطاع ثم نرى عصمت يقول لوائل “احنا هنا كلنا أخوات ضباط وصف وعساكر بس الرصاص مبيفرقش يا صاحبي وبعدين أنا لو وقعت أنت أكيد هتشلنى وأنت لو وقعت أنا اكيد هشيلك فاحنا لازم كتفنا يكون في كتف بعض وبعدين اللي بيستشهد هنا بيقي واثق ومتأكد أن اخواته هنا هيجيبولو حقه”.

فيقول له وائل ” علشان كده مصمم ترجع الكمين تاني” فيقول له “أنا ارجع الكمين اطلع مداهمات أنا ليا عند الإرهابيين دول حق وتار أخواتي اللى استشهدوا وبعدين ماحنا كده كده هنموت حتى لو في سريرنا يا أخى العمر واحد والرب واحد ولا اية يا عم وائل” ثم ننتقل بالأحداث إلى الجيش وهو ينقل أبو عمار لجهاز القاهرة.

ثم ننتقل بالأحداث إلى المقدم خالد وهو يجلس مع قائده ويقول له ” اللي زي أبو عمار ده صندوق أسود عملياته في سوريا والعراق وقيادته الممنوعة من التنظيم في سيناء بيخلى أى معلومة ولو بسيطة نطلع بيها منه هتبقى مفيدة جدا لينا” فيقول له خالد “علشان كده يا فندم أنا خطتى في تطوير استجوابه أننا نكون صورة أعمق على قيادات التنظيم أسمائهم أشكالهم طرق تامينهم وتحركتهم أكيد وأنا متأكد أن أبو عمار عنده معلومات”.

فيقول له ” بس خلي بالك وجود ابنه داخل التنظيم زي ما هو نقطة ضعف ومدخل ليك لتجوابه في الاستجواب ممكن يكون دافع ليه هو راخرعلشان يكدب أو يخبى معلومة علشان يحمي نفسه أو يحمي ابنه وعلشان كده يا خالد لازم تشك في كل كلمة بيقولها” فيقول له خالد “ماكد يا فندم أنا هختبره علي البولي جراف مفيش معلومة صح إلا من مصدر واحد سيدتك اللي علمتني كده تؤمر بحاجة يا فندم” فيقول له “بالتوفيق يا خالد اتفضل”.

 

ثم ننتقل بالأحداث إلى الدكتورة أمل وهي في قافلة طبية ونراه تكشف على طفل صغير ثم تأتي إليها صديقتها سارة وتسالها عن نور فتقول لها أنا حكتلك عن اللي حصلي ومش قصدي حاجة ثم تقول لها أن والدتها هي اللي هتشوف الموضوع ده وتتركها وتذهب ثم نرى الدكتور وحيد وهو يقول لسليمان أن يجهز قافلة طبية أخري فيقول له سليمان أنهم مش هيلحقو ولسه هياخدو وقت علي ما الأدوية توصل فيقول له وحيد جهز القافلة والأدوية هتكون موجودة.

 

ثم يرن هاتفه ونراه يتحدث مع كمال ويقول له ” هننزل مع بعض القاهرة ماشى سلام” ثم نري أحد الضباط وهو يجلس مع أحد الضباط ونريد الضابط يقول له ” أنا اطلعت على ملف أبو عمار المهاجر و بنجهزه دلوقتي لبولي جراف” فيقول له خالد “أبو عمار قيادي مهم في التنظيم فأكيد أخد تدريبات كتيرة في مقاومته للاستجواب زي ما قريت في الملف بتاعه المعلومات الاحنا نعرفها عنه هو ميعرفش أنها عندنا”.

 

فيقول له ” شوفت ده هينفعنا كتير جدا ده هيساعدنا في تحديد كدب أو صدق إجاباته متقلقيش أنا مش بعرف بس لو بيكدب أنا بعرف لو فكر يكدب وبعد كده يقول الحقيقة” فيقول له خالد ” دي المرة الكام اللي احضر معاك البولي جراف كل مرة أقولك فيها أن أنا طلبك بالاسم” فيقول له ” أية يا سيدي أنا بحب اسمعها منك حسسني بنفسي شوية وبعدين أنا مابشوفكش غير كل فين وفين بحب أهزر يعني بس سؤال بجد بقى أية أكتر سؤال هنا في الأسئلة المحطوطة دي محتاج تتأكد من إجابته عليها”.

 

فيقول له خالد “كل الاسئلة بس لو سؤال محدد عن أبنه الموجود معاهم في التنظيم” ثم نري الضابط وهو يستجوب أبو عمار ونراه يقول له “هسالك اسئلة تجاوب بإجابة واحدة بس لا” فيقول له “كنيتك في التنظيم كانت أبو عمار” فيقول له لا فيصدر الجهاز صوت ثم يقول له “بتصلي” فيقول له لا ثم يقول له “اتجوزت قبل كده” فيقول لا “عمرك قتلت حد” فيقول لا.

 

فيقول له الضابط ” تمام دلوقتي عايزك تجاوب على الاسئلة بكل صراحة انضميت في سيناء لتنظيم أمتي” فيقول له “من سنة ونص” فيقول له “15يوليو 2013 ولا بعد كده” فيقول له “لا بعد كده” فيقول له “المعلومات اللي عندنا بتقول أنك جيت علي هنا وسبت ابنك في سوريا” فيقول له “ابني معايا في سيناء بس لما اتقبض عليا مكانش معايا” فيقول له ” أومال كان فين”.

 

فيقول له “في بيت أبو أسامة” ثم نراهم يعرضون عليه صور بعض القيادات ونراه يقول “هاد أبو أسامة مسؤول الجناح العسكري لتدريب هاد أبو البراء هو يعتبر قائد الجناح العسكري هاد أبو هاجر” فنري خالد يقول له ‘كون سهل ده يبقى مين” فيقول له “هاد أبو أسامة” فيقول له “وهمام” فيقول له “أنا قولتلكم كل شئ بصدق وأمانة.

 

فيقول له خالد “ماشي مين أبو همام” فيقول له ” لما تجيب ابني هبقي أقولك لو عرفوا إني قولت لكم هيقتلوه” فيقول له “ماهو لو فضل معاهم واتربي وبقي زيك كده هيموت” فيقول له ” بس أنت وعدتني أنك تخرجوا من وسطهم صح” فيقول له خالد “احنا بننقذ أي طفل مش ذنبه أن أبوه إرهابي مجرم زيك” فيقول له “أبو همام هو أمير التنظيم وأبو دعاء الانصاري هو اللي تولي القيادة بعد موت”.

 

فيقول له خالد “توفيق فريج” فيقول له “توفيق فريج” فيقول له خالد “توفيق فريج اللي ابن عم أبو دعاء أنا هقوم دلوقتي ولما أرجع عايزك توصفلي الأماكن اللى ابنك ممكن يكون موجود فيها” ثم ننتقل إلى ناصر وهو يقول لأبو أسامة “أبو هاجر عايز يقابلك” فيقول له “أنكاد وصله الكلام اللي بنقال أنه السبب في الحصل”.

 

فيقول له ناصر “أنا متأكد أن السيارة اللي طمع فيها هي السبب في أنهم كشفوا مكان أبو أنس لازم الأمير يعرف” فيقول له “أنا عارف أنك ما بتريد أبو هاجر أنا كمان ما بريد أبو هاجر بس أبو هاجر قائد ومقاتل واحنا ودينا إياه والكلام اللي نقال اعتبره ما صار ولا هنقول لأبو دعاء والاحسن تحت أبو هاجر تحت عيونك”.

 

فيقول له “اللي تشوفه أنا كلمت كمال زي ما طلبت عن الدكتور هيحاول يقنعه بس أنا لسه عند رأي وحاول تفكر في الكلام ده” ثم ننتقل بالأحداث إلى خالد وهو يجلس ويشجع ابنه في تمرين الخيل ثم يخرج هو وابنه ويرى زوجته جاية ويطلب من ابنه أن يقول لها أن التمرين كان مش حلو علشان متزعلش فنري آدم يقول كده لوالدته.

 

ثم ننتقل بالأحداث إلى الست مها وهي تجلس مع أولادها وهما يذاكرو ثم نري أبنها يسألها أمتي هيرجعو المدرسة فتقول له أن الشرطة لازم تتأكد من أساس المدرسة بعد ما التكفيريين ضربو جمبها وتقول لها أنها تريده أن يصبح مهندس فيقول لها أنه يريد أن يكون طبيب ثم يستاذنها ليذهب ويلعب مع اصدقائه فتوافق وتقول له أن يرجع علطول.

 

ثم ننتقل بالأحداث إلى نور وهو يقول إلى والده أنه سيذهب لكي يتغدى عند صديقه اسلام ونري والدته تقول له ميروحش فيقول إن إسلام عزمه بقاله ست شهور وأنه هيخرجها بكرة ويتغدي معاها وهيوديها سينما فتوافق فتقول له أخته بالسهولة دي اومال البامية والملوخية والمحشي مين اللي هياكلهم ونري ابنت أخته تريد أن تذهب معه لأنها لا تحب البامية فياخذها معه.

 

ثم ننتقل بالأحداث إلى بنت ونراها تلعب وعندما تري والدها تذهب إلى أمها وتقول لها أن تترك الهاتف ثم يدخل الإرهابي ويأخذ اللاب توب ويقول لزوجته أن تفعل له شاي ثم نرى كمال وهو يقول لوحيد أنه كل الأموال اتحولت علي حساب الجمعية لكن في فلوس كاش مش عارف يعمل فيها أية ثم يقول أن أبو براق يريد التحدث معاه.

 

فيقول له وحيد أن يخلص له منزل العريش فيقول له كويس انك هتبقى موجود علشان الشغل كتر فيقول له أنه لا يستريح لأبو براء ومش عايز يتورط معاهم ويقول إنه سيحضر حبيبته فيقول له كمال طب وعمك مش هيزعق فيقوله وحيد أية هخاف زي ما أبويا.

خاف ثم ننتقل بالأحداث إلى نور وهو يجلس ويتغدي مع إسلام والدته ونري والدة إسلام تحب نور وتحضر له كيك فيقول لها نور أنه يحبها جداً.

 

ثم ننتقل بالأحداث إلى خالد وهو يجلس مع أبو عمار ونراه يقول له “أنت متأكد أن أبو أسامة موجود في الأماكن دي” فيقول له “متأكد هي دي الأماكن اللى يتواجد فيها وده بالنسباله أمن مكان يكون موجود فيه لو حس بالدوريات الجيش عمتا هو بيحب يغير الأماكن ممكن يكون موجود في مكان غير اللي اعرفهم”.

 

والجدير بالذكر أن المسلسل من بطولة عمرو يوسف، آسر ياسين، فتحي عبد الوهاب، أحمد صلاح حسنى، والمسلسل من تأليف إياد صالح، ومن إخراج محمد سلامه

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

لديك مانع اعلانات فضلآ قم بتعطيله لتستطيع استخدام موقعنا