سوشيال ميدياأخبار الفن

بين المؤيد والمعارض على منشور الفنان عمرو محمود ياسين

✍️ سلمى سامح

 

قررت احدى مدارس محافظة الدقهلية أن الزي الرسمي للفتيات هو الإسدال أو الزي الإسلامي. 

 

 

ثم نشر مؤخرا الفنان عمرو محمود ياسين منشورا عبر الفيسبوك موضحا رأيه و وجهة نظره في الأمر وقال كالآتي: ” موضوع الإسدال بالمدرسة اللى في الدقهلية ما عتقدش الأعتراض عليه امر من امور الكراهية في الحشمة ما مدارسنا مليانة محجبات لابسين زي محتشم وأنيق ومفيش حد بيعلق على ده.. الفكرة أن الإسدال كمظهر مش شبه المجتمع المصري وأشبه بالمجتمع الإيراني اللى بيعيش في ظل نظام تشدد دينيا.. فده بيدي إشارات مثيرة للانتباه.. وبرضه مش طبيعي كل ما حد يتكلم بالموضوع ده تلاقي حد يقولك امال يلبسوا ميني جيب؟ امال يلبسوا عريان؟ ده اسمه افتأت”.

 

 

 كما حصد المنشور العديد من التعليقات والتفاعل خلال وقت قصير ما بين المؤيدون الذين وجهة نظرهم ان هذا ليس بزي مدرسي والمعارضون الذين يرون أن هذا من الجيد لإخراج جيل جديد يحث على الالتزام.

 

الجدير بالذكر أن من التعليقات المعارضة كالآتي: ” مش شايف انه في مشكلة خالص ده حشمة”، “شايفة انه كويس ان احنا نلتزم وميفرقش معانا نظرة المجتمعات التانية..” وأيضا كانت هناك بعض التعليقات المؤيدة لرأي الفنان عمرو محمود ياسين وكانت كالآتي: ” فعلا حضرتك عبرت عن اللى جه في دماغي في اوجه كتير للاحتشام شبهنا وشبه مجتمعنا”، ” فعلا ده مش زي مدرسي “.

 

 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

لديك مانع اعلانات فضلآ قم بتعطيله لتستطيع استخدام موقعنا