هبة السيسي لـ رؤية وطن.. “حصولي على لقب ملكة جمال مصر ناقلة في حياتي الفنية “

98

حوار: محمد طه

 

هبة السيسي فنانة مصرية قدمت أعمال فنية متعددة متنوعة سواء كان في عالم الدراما التليفزيونية مثل الصعلوك ومسلسل ستات قادرة أو عالم السينما مثل كتكوت مع النجم محمد سعد أو فيلم حليمو أو عالم المسرح مثل ولاد الذينة أو مسرحيه إس إم إس والجدير بالذكر بأن الفنانة هبة السيسي.

قد أستطاعت أن تحصل على لقب ملكة جمال عارضات الأزياء عام (2003) ثم الحصول على ملكة جمال مصر عام 2004.

وجاء نص الحوار كالتالي:

 

حضرتك بدأتي إعلانات موديل ثم بعدها أنتقلتي لعالم الفن، الربط بين الفن والإعلانات في البدايات كان إزاي؟

كلهم بيكملوا بعض لما بدأت موديل إعلانات جالي أستاذ يوسف المسؤل عن مسابقة ملكة جمال مصر يعرض عليا المشاركة في المسابقة.

 

ومسابقة ملكة جمال مصر بعد الفوز بها كانت سبب لدخولي عالم الفن والتمثيل وده لأن لقب ملكة جمال مصر طرحني على المنتجين والمخرجين فتم ترشيحي واختياري لعدة اعمال فنية.

 

حضرتك قولتي إن فوزي بمسابقة ولقب جمال مصر غير حياتي وتجربة لا تنسي فما السبب في كونها تجربة لا تنسي؟

 

السبب هو لحظة الاعلان عن ملكة جمال مصر وفوزي بها كانت لحظة لا تنسى وكنت مبسوطة جدا كأني طايرة من على الارض شعور مميز وممتع لأن اللقب والفوز به كونك ملكة جمال مصر لقب صعب جدا هو في كم ملكة جمال في مصر ؟

 

حضرتك قدمتي مسرح مثل مسرحيه ولاد اللذينة وقدمتي سينما مثل كتكوت وقدمتي دراما مثل ستات قادرة ما الفرق بين الثلاثة السينما والمسرح والدراما التلفزيونية؟ ولي معظم الفنانين بيقلقوا من العمل المسرحي؟

 

أنا بحب أشتغل مسرح جدا ومعنديش الخوف منه أو الوقوف أمام الجمهور والسبب في كدة ان شغل الموديل شبه المسرح من حيث الوقوف على المسرح أو الاستيج ورؤية الجمهور كل الاختلاف فقط في الحوار أو نص مكتوب بيتقال على المسرح فالعمل المسرحي بنسبالي ممتع وجميل جدا.

 

كمان الصعلوك غير ستات قادرة غير كتكوت الفيلم اللي شاركت فيه مع النجم محمد سعد الصعلوك كان مع الفنان خالد الصاوي وشغله جميل جدا وممتع.

 

ستات قادرة كان بيتكلم عن مجموعه من الستات اللي بيتجمعوا مع بعضهم البعض.

 

عمل فني كان ناقله في حياتك الفنية؟

أقدر أقول بصراحة إن لقب ملكة جمال مصر هو اللي غير حياتي كلها ودة لانه السبب الرئيسي في دخولي الفن وطرح إسم هبة السيسي أمام أعين المنتجين والمخرجين.

دخلتي عالم الفن ازاي؟

كنت مع ناس صحابي وكان متواجد شحص مسؤل من دعاية واعلان وقالي عندي كليب ل هيثم شاكر تحبي تعملي كاستينج وبدأت من هنا كل المكاتب تكلمني وبقيت من اشهر المودل الموجودين من خلالها ابتدا التنقل لملكه جمال مصر للتمثيل.

هل في عواقب كانت تقف قدامك في بدايه الفن؟

لا كل حاجه كانت ماشيه كويس وسهله معايا كان حظي حلو.

هل في شخصية قدمتيها في التمثيل قريبة في الواقع؟

انا بحب الضحك والهزار ونفسي اعمل حاجه كوميدي شخصيتي قريبه منها اكتر

مراجعة: مادونا عادل عدلي

قد يعجبك ايضآ