أخبار الفن

عمر محمد رياض لرؤية وطن النجم : سعيد جدا بمشاركتي “الحلم” والدور فاق كل توقعاتي 

عمر محمد رياض : مسلسل “نصيبي وقسمتك”ليس أول أعمالي إنما

“فيلم تجاري” هو أول عمل ليا وبانتظار عرضه قريباً

مفاجأتي للجمهور فيلم قصير من تأليفي اسمه “وعي الشعب”.

 

 حوار صحفي: عبد الرحمن مختار

 فنان شاب متعدد المواهب أثبت للجميع أنه يمتلك كاريزما وحضور قوي وجعل الجمهور يشيد به ويثني على أدائه.

ممثل ومؤلف مصري التحق بجامعة “MSA ” قسم اذاعة وتلفزيون، حصل على ورشه تمثيل ودورة تدريب في التأليف .

 

في بداية حوارنا قل لنا هل راقت لك النجومية منذ الصغر ؟

 

-الموضوع جاء متأخر بعد

 ما خلصت كلية إعلام لأن كنت بقوم بعمل مشاريع كثيرة في الكلية و اكتشفت اني حابب التمثيل والكاميرا مع الوقت .

 

هل أخترت الفن بسبب أنك حفيد لأكبر الممثلين القديرين وحبك للفن بسبب أنك نشأت في عائلة فنية؟

 

 لا أبداً .. الأمر كان خاص بيا أنا مش لأني من عائلة فنية .

 

كيف تم ترشيحك للعمل؟

 

تم ترشيحي من استاذ “عمرو ياسين” ولم يقوم بترشيحي من فراغ رشحني بعد ما دخلت ورشة تمثيل مع الفنان “محمد البياع”  ومركز الإبداع الفني مع الأستاذ “خالد جلال” وعملت مشاريع أفلام قصيرة على اليوتيوب وكنت بسأل كتير عن المجال بشكل عام وقال لي كلمة أسعدتني “انت مش هتعمل خطوة زي دي الا لما تكون متأكد إن أنت دارس ومقرر وكان جواه توتر ومسؤولية انه يطلعني شكلي كويس وردود أفعاله أسعدتني في التصوير وبعد  التصوير وهو بالنسبة لي كان أهم رأي وكان مبسوط بيا وخصوصا أن ده مكنش أول وقوف لي قصاد كاميرا ,

صورت فيلم اسمه” فيلم تجاري” مع  المخرج محمود كامل  والفنان عمرو عبد الجليل والفنان حمدي الميرغني والفنان محمود البزاوي والمشهدين إللي كنت عاملهم كانوا كوميدي.  

 

 هل كنت قلق أن يقول الجمهور انك دخلت المهنة من خلال واسطة؟

 

هو أمر طبيعي جدا أن أبناء الفنانين ينالوا مساعدة من أهلهم ولازم نتقبل كل الإنتقادات التي ضد الفكرة على عينا وراسنا، لكن لما يحكموا يحكموا على تمثيله ميبقاش الحكم كله أن هو طالع بسبب خاله لو هو ممثل كويس قولوا ولو وحش قول أنه وحش واحنا نطور من نفسنا وده بحكم إلي شفته مع ناس تانية حصلهم الكلام ده وانا من الناس المحظوظة لأن ردود الأفعال كانت إيجابية اكتر بكتير وفوق ما أتوقع، ومفيش حاجة اسمها جمايل في الشغل انت ممكن تاخد فرصة لو انت وحش مش هتكمل محدش بيجامل ,في شغله دي “نقطة مهمة” جدًا الناس لازم تفهمها.

 

كيف تعاملت مع خالك في الكواليس؟

 

هو في التصوير استاذ عمرو مؤلف العمل وأنا “عمر رياض” ممثل مفيش أي حاجة ليها علاقة بالخال وابن أخته هو مكنش بيعاملني كده وأنا مكنتش بنظر له بنظرة خالي وكنا بنتعامل بروفيشنال جدا، وكان نصيحته ليا في التصوير زيي زي أي حد بيديله نصائح

وهو من المؤلفين الي بتخاف على شغلها جداً  ،المؤلف بينتهي  دوره  من بعد ما يخلص السيناريو بس هو كان بيحب يستمتع بالي بيشوفه وأنا من الناس المحظوظة أنه كان موجود معايا في وقت التصوير لأن هو كان بيدينا نصائح مهمة.

 

هل أحببت دورك في العمل الذي قدمته؟

 

كنت سعيد جدا وأكيد أنا خفت من الناس تنتقد تمثيلي يعني خايف من جزء الواسطة دي بتضايقني جدا بتأثر عليا بس الحمد لله التعليقات كان معظمها إيجابية جدا فوق ما أتوقع وكانت من جمهور وصحافيين ليهم قامة كبيرة  وشرف ليا، والخوف مطلوب لأن  كل ما بيخاف كل ما يهتم بالعمل اكتر و ربنا وفقنا في العمل وناس كتير كانت مبسوطة من العمل

مبسوط ومهتم أشير أن في ناس بتقول عني تعليقات إيجابية لأن النجاح جزء كبير منه على سوشيال ميديا  كنت فرحان جدا من التعليقات .

 

أحكي لنا عن تجربتك في المسلسل؟

 

 بحب أعمل الأدوار المختلفة ببقي متحمس اكتر ليها وحبيت صفاته دور الولد  الجدع الشهم الي موجود في الحارة الشعبية وكان لازم نصور للناس أن في شباب زي ناصر متربين على الأصول والجدعنه  ومتربي على مبادئ وابن بلد مع أي شخص مش “بالعشره ده بالنوايا” 

 

ما هو الشي الذي تتمنى أن يتغير في الفن؟

 

أتمني يتغير الأعمال التجارية إلي هي ملهاش قصة كافية للمشاهد اتمني نلغيها شوية احنا أصبح عندنا امكانيات احسن بكتير، لازم اشوف حاجه جيدة لقيمة المشاهد والفيلم اللي عاملينه  اسمه فيلم تجاري احنا بنسلط الضوء فيه على نوعية الأفلام الهابطة الي ملهاش هدف ولا رسالة  معينة توصل للجمهور لازم نقدم حاجات تعيش مع الناس .

هل لو فيه دور صغير مع نجمك المفضل سوف تقبله أو ترفضه؟ 

 

 أوافق طبعا طالما دور كويس ولازم يكون خالي من الجدل والإثارة

 

من هو أكبر داعم ليك؟

 

 انا كنت محظوظ أن عندي ناس كتير كانوا داعمين ليا منهم أمي لأني بكتسب منها الخبرة ومن أبي  ومن عائلتي ومن أصحابي وأهلي طبعاً ليهم الفضل الأول وبعدهم أصحابي.

 

هل كان لأحد أثر في حياتك خارج أو داخل الفن ؟

 

أصحابي اكتشفوا أني بقلد ودعموني ووالدتي ووالدي ليهم دور كبير في تكوين شخصيتي وتعاملي مع الناس دي نقطة  مهمة أن هما ادوني من خبراتهم لأن هما على طول على التليفزيون وأمام الكاميرا لازم يكونوا محسوبين من ردود أفعالهم فلازم اخد منهم الخبرات دي  قبل ما أدخل  المجال وكانت في بالي النقطة دي دايماً

 

إذا عرض عليك دور غير مناسب لكن سوف يجعلك ترند وحديث الجميع اتقبل ؟

 

 لا طبعاً مقبلش لأن الممثل يحتسب عليه أعماله وخاصة أن أنا لسه في البداية فلازم اكون مركز في الأدوار اللي بختارها.

 

احكي لنا كيف كانت تجربتك في مسلسل” الحلم”؟

 

كنت مبسوط جدا مع المخرج عصام نصار فرق معايا جدا واداني نصائح كثيرة في الفن وأوعده أني اعمل بالنصائح اللي قالهالي وكان سعيد بيا وبعد المسلسل كان شرف ليا ان هو بعتلي أنا سعيد بيك انت عملت أداء كويس وكنت مبسوط في التعامل مع الأستاذ أحمد عبد العزيز ليا الشرف أن اشتغلت معاه  وانا واحد من جمهوره وكان له فضل كبيرعليا وقبل المشاهد كنت بسأله وكنت سعيد بالعمل مع الفنان القدير رشوان توفيق كان ليا شرف أن أقف قصاده وكان بيقولي انت شبه والدك  وليا الشرف أني وقفت مع قامات كبيرة زي الفنانة انعام سالوسة والفنان رشوان توفيق والأستاذ أحمد عبد العزيز التلاتة وجودهم في اي عمل هو نجاح ،وانا كنت محظوظ  وكنت مبسوط وانا بشتغل.

 

 هل لديك موهبة أخرى غير الفن، وما هي؟

 

– اشتغلت مهنة التأليف عن دراسة مش مجرد حب اشتغلت في ورشة الأستاذ أحمد مراد واتعلمت التأليف وده فرق معايا.

وكنت أتمنى أكون مذيع لأن  مجال الإعلام   كان من أهم طموحاتي

وفي فيلم قريب من تأليفي اسمه وعي الشعب. يحكي عن 3 طبقات مختلفة يربطهم دكتور واحد والدكتور الفنان محمد رياض والدي ،وأن شاء الله هيتعرض قريب على “السوشيال ميديا” واتمنى يعجب الناس .

 

ما هو فريقك المفضل في مصر وفي أوروبا ؟

 

فريقي المفضل الأهلي أنا أهلاوي أب عن جد

والأسرة جميعاً اهلاوية، وفي أوروبا بشجع برشلونه .

 

مع من من النجوم تتمنى العمل؟

 

– نفسي أمثل مع الأستاذ خالد الصاوي وأستاذ يحي الفخراني وأستاذ عادل إمام وأستاذ أحمد حلمي وأستاذة منى زكي والأستاذ أحمد مكي وفي كتير .

وكنت بمثل مع الفنان “فتحي عبد الوهاب” مسلسل الكاتب والجلاد وهو كان أول مسلسل أمضيه بس المسلسل مكملش للأسف بسبب الإنتاج  .

 

ما هو اكثر فيلم تحبه لجدك؟

 

الرصاصة لاتزال في جيبي والأخرس وأن كان فيلم الرصاصة من أهم الأفلام الحربية هو والممر اكتر فيلمين علامة في تاريخ السينما المصرية .

 

ما هي أمنياتك في 2022؟

 

يبعد عننا وباء كورونا ونكون

في استقرار، وربنا يكرمني اكتر،و اقدر احقق اكتر وربنا يزيد قبولي عند الناس . 

 

وأخيرا في النهاية هل هناك أعمال قادمة تحضر لها؟

 

حالياً بصور مسلسل من إخراج “حسني صالح” بطوله الفنان محمد رياض والفنانة صابرين والفنانة مي كساب والفنانة أنوشكا وعدد كبير من النجوم وبتشرف أن اشتغلت مع المخرج حسني صالح وهو الي رشحني للعمل ومبسوط وشرف ليا أن أشتغل مع مخرج ذا قامة كبيرة في الوسط وأن شاء الله يعجب الناس

 .

هل ستشارك بأعمال في السباق الرمضاني ؟

 

لا يوجد حتى الآن.

 

ما المشهد ماستر سين بالنسبة لك في حكاية أوضة وصالة”من ضمن حكايات نصيبي وقسمتك؟

 

المشهد الأول كان بين الأستاذ أحمد عبد العزيز وهو يطرد من شقته ورحت وقفت جمبه وساعدته أنا وبابا وريأكشن كان جامد وأثر في الجمهور،أما المشهد الثاني اما روحت لروح و طمنتها انها في سكن لهم وأظهرت حبي لها وفي الاخر يتجوزوا.

 

ماذا عن مشاركتك في السينما؟

 

كما سبق وذكرت كانت مشاركتي في السينما مؤخراً في” فيلم  اسمه” فيلم  تجاري”  من إخراج “محمود كامل” ، بطولة الفنان عمرو عبد الجليل وحمدي الميرغني وسيتم عرضه قريباً بدور السينما خلال الأيام المقبلة

 

وفي نهاية حواري مع هذا النجم المتألق الذي ولد كبيراً أحب أن أعرب عن سعادتي بهذا الحوار الذي كشف لنا عن شخصية مثقفة وواعية أضافت لهذا الفنان الشاب جمالاً فوق جمال آدائه العبقري ونتمنى له المزيد من النجاح والتقدم 

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى

أنت تستخدم إضافة Adblock

لديك مانع اعلانات فضلآ قم بتعطيله لتستطيع استخدام موقعنا